Deskundig advies voor ieder geluidsprobleem

    Snelle levering en professionele montage

    Showroom nabij Utrecht

    EASY Noise Control

    Vijf tips voor verbetering akoestiek kantoor

    Een slechte akoestiek in uw kantoorruimte is zorgelijk voor het welzijn, verstaanbaarheid, concentratie en productiviteit van uw werknemers. Vijf tips voor het verbeteren van akoestiek kantoor. Trend van de laatste jaren: open kantoorruimtes met een strakke uitstraling, omgeven door veel raamwerk en/of glazen wanden. Plafond van beton en gietvloeren. Het strakke (en industriële) design spreekt veel mensen aan en kan als visitekaartje van een bedrijf worden gezien. Toch brengen deze aspecten ook een negatief aspect met zich mee. Door de harde materialen in deze moderne kantoren wordt het geluid weerkaatst en nauwelijks geabsorbeerd. Dit kan leiden tot een hinderlijke galm en een stijging van het geluidsniveau in de ruimte. Kortom de akoestiek kantoorruimte is slecht. Uit onderzoek door Ipsos en het Workspace Futures Team van Steelcase blijkt dat kantoormedewerkers 86 minuten per dag kwijt zijn door hinderlijke afleiding zoals gesprekken van collega’s, het geluid van de printer of het afgaan van telefoons. Het is dan ook van belang om een omgeving te creëren waarin elke medewerker productief en tevreden kan werken. Hierbij onze vijf tips die bijdragen aan een dergelijke omgeving.

    Aimée

    Vilten plafondeilanden kantoor - PET-vilt

    1. Creëer een stilteruimte en vergaderruimte

    Een stilteruimte is zeer geschikt voor het uitvoeren van complexe taken die veel concentratie vereisen. Men kan zich hier (tijdelijk) terugtrekken en ongestoord, gefocust werken aan een belangrijke taak of project. Hierdoor zal de ergernis aan afleiding afnemen en de tevredenheid van de werknemers toenemen.

    Door vergaderingen en overleg tussen collega’s te laten plaatsvinden in daarvoor bestemde vergaderruimtes, wordt het geluidsniveau op de werkvloer teruggebracht. Deze ruimte kan bovendien gebruikt worden voor telefoongesprekken of Skype sessies, zonder dat collega’s hierdoor worden afgeleid.

    2. Plaats geluidsabsorberende producten

    Wanneer er sprake is van een serieus geluidsprobleem, bijvoorbeeld in een open callcenter of een kantoor met dicht op elkaar geplaatste bureaus, is het plaatsen van geluidsabsorberende producten een goede optie. Er zijn diverse akoestische wandpanelen en akoestische plafondpanelen die onopvallend of juist met een opvallend design in de ruimte geplaatst kunnen worden, ter bevordering van de esthetiek van een ruimte. Voor elk interieur is er een geschikt geluidsabsorberend product, zodat het geluidsniveau in de ruimte wordt gereduceerd.

    Belangrijk voor het bepalen van de juiste oplossing is meten. EASY Noise Control doet circa 400 akoestische metingen per jaar. We hebben de expertise en oplossingen om akoestiek van uw kantoor op orde te brengen.

    3. Plaats een akoestische telefoonstoel

    Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een akoestische telefoonstoel in de ruimte. Deze kan gebruikt worden om in alle rust en comfort telefoongesprekken te voeren. Bovendien heeft de omgeving geen last van het telefoongesprek, aangezien het geluid in de stoel sterk wordt gedempt. Een mooi voorbeeld hiervan is de FirstCall telefoonstoel. Deze designstoel past goed in een open kantoorruimte met een strakke look.

    4. Zorg voor afscheiding en maskering

    Als de nagalm in orde is heeft u een prettige spraakverstaanbaarheid. Echter is het ook belangrijk dat mensen voldoende spraakprivacy hebben in een kantoor.

    Hierin spelen akoestische scheidingswanden kantoor een belangrijke rol. Deze dragen bij aan een vermindering van overdracht tussen twee plekken. Scheidingswanden of schermen blokken het geluid, mits ze goed zijn uitgevoerd en geplaatst.

    5. Geluidsmaskering

    Nadat uw de ruimte voorzien heeft van stilte en vergaderruimten, absorberende materialen, meubilair en scheidingswanden is er nog een belangrijke tool; geluidsmaskering.

    Met een adaptief geluismaskeringssysteem (ook bij ons verkrijgbaar) wordt er een niet hoorbaar achtergrondgeluid toegevoegd in de ruimte. Het systeem past zich aan op de geluiden in de ruimte. Hiermee maskeert systeem stemgeluid en zorgt het voor meer spraakprivacy.

    Deel